Doties uz saturu

Iekļaujošā izglītība. Eiropas pieredze Moldovā.

    No 19.līdz 27.oktobrim Erasmus+ programmas ietvaros notika  apmācību kurss  EDU4ALL  Kišiņevā, Moldovā, kur mūsu skolu pārstāvēja skolas psiholoģe Irēna Kampāne un sociālā pedagoģe Ilona Borisova.
    Mūsu atbalsta komandas speciālistes  kopā ar 16  ar jauniešu izglītošanu saistītiem cilvēkiem no 7 valstīm (Latvija, Lietuva, Igaunija, Vācija, Gruzija, Armēnija, Moldova) apguva  jaunas zināšanas un prasmes par iekļaujošo izglītību.
    Profesionāla treneru komanda no Igaunijas dalījās savā daudzveidīgajā iekļaujošās izglītības pieredzē, palīdzot saprast, ka sabiedrība var mainīt sistēmu. 
    Daudz tika apspriestas atšķirības starp integrāciju un iekļaušanu, jo integrācijā cilvēks pakārtojas esošajai sistēmai, savukārt iekļaušanas vidē arī apstākļi mainās atkarībā no tā, kādi cilvēki tur parādās.  Iekļaušana ir ļoti dārgs process  – par savu pieredzi stāstīja Julija Stolberova, projekta trenere un Igaunijas privātās iekļaujošās skolas “Vivere”  līdzdibinātāja. Iekļaušana sākas no cieņas pret cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.  Treneri uzsvēra precīzu terminu lietojumu – nevis “invalīds”, bet cilvēks ar konkrēto invaliditāti, ne “spečuks”, bet bērns ar speciālām mācīšanas vajadzībām.  Sīki un smalki tika izrunāti visi iekļaujošās izglītības procesa elementi – sākot ar telpu, atmosfēru un resursiem, turpinot ar saturu, darba principiem un personālu, beidzot ar sadarbību un publicitāti. Kursa dalībnieki sprieda gan par metodikas daudzveidību, gan par telpas iekārtojuma nozīmi izglītības procesā.
    Spēlējot simulācijas un lomu spēles, bija iespēja līdz sirds dziļumiem izjust bērnu vecāku emocijas, audzinot bērnu ar īpašām vajadzībām.
    Pavisam negaidīta bija iespēja grupās sagatavot kādu aktivitāti un praksē to īstenot  Kišiņevas “Kirilla un Mefodija” licejā – visiem izdevās lieliski realizēt iecerēto, jo šajā izglītības iestādē skolēniem ir teicamas prasmes sadarboties ar svešiem skolotājiem.
    Arī mācību laikā apmeklētā skola-licejs bija piemērs tam, kā ar lielu un pašaizliedzīgu darbu un disciplīnu var panākt milzu izmaiņas.
    Gandarījumu sagādāja unikālā iespēja – iepazīties ar Moldovas galvaspilsētu Kišiņevu, iepazīt moldāvu tautas kultūru.
    Kursa noslēgumā tika saņemts sertifikāts par dalību apmācības programmā. Apmācību kursā iegūtās vai aktualizētās zināšanas un kompetences tiks izmantotas atbalsta personāla darbā, strādājot ar bērniem ar īpašām vajadzībām, kā arī izplatītas skolas metodiskajos pasākumos.